Lucia Gavrilita – Sănătate'n Verde Viu

Zahărul, otrava noastră cea de toate zilele…

Cui nu-i place să se răsfețe, măcar din când în când cu ceva dulce? De sărbători, la petreceri, în serile de weekend din oraș, în vizitele la părinți…

Dacă să ne gândim un pic zahărul este un ingredient relativ nou: strămoşii noştri s-au descurcat fără el timp de mii de ani, producerea industrială a zahărului a început doar în anii 1880.

Dar, apetitul industriei alimentare a crescut rapid. La începutul secolului al XX-lea în total în lume se consuma 8 milioane de tone de zahăr pe an. Astăzi, însă, aceeași cantitate se consumă în aproximativ două săptămâni.

Ultimul timp numeroase cadre medicale au tras un semnal de alarmă, afirmând că această plăcere dulce reprezintă mai mult decât „calorii goale”, fiind de fapt o veritabilă toxină și întâia cauză a afecțiunilor grave ale lumii industrializate. „Zahărul ucide”, acesta este mesajul specialiștilor. Este o otravă, iar comercializarea sa ar trebui reglementată la fel ca şi cea a ţigărilor sau a alcoolului, spun oamenii de ştiinţă.

De ce zahărul e dăunător?

Pentru a avea răspunsul la această întrebare, mai întâi, trebuie să înțelegem compoziția lui.

Înainte de intrarea zăharului în fluxul sanguin de la nivelul tractului digestiv, el este descompus în două zaharuri simple: glucoză şi fructoză.

  • Glucoza se conţine în fiecare celulă vie de pe planetă. În caz dacă noi nu o primim prin alimentaţie, corpul nostru o produce singur.
  • Fructoza este ceva mai diferită. Corpul nostru nu o produce şi ea nu prezintă o necesitate fiziologică.

Problema e că, într-o oarecare măsură, fructoza poate fi metabolizată doar de către ficat.  Consumul unei cantităţi mari de fructoză va suprasolicita ficatul, forţându-l să o transforme în grăsime. Acest proces poate duce la un ficat gras şi la multe probleme de sănătate.

E important de reţinut că, aceasta NU este valabil şi în cazul fructelor. Este aproape imposibil să mănânci prea multă fructoză prin intermediul fructelor.

Zahărul este o toxină

Zahărul este o toxina ce stă la baza multor afecţiuni, de la probleme cardiace la cancer, ce ucid un număr foarte mare de oameni. Aceasta este concluzia la care a ajuns în urma a numeroase studii efectuate în ultimii ani dr. Robert Lustig, specialist în endocrinologie şi obezitate infantilă.

Primul lucru pe care doreşte să-l clarifice în ceea ce priveşte zahărul este faptul că nu contează că zahărul constituie „calorii goale”. „Nu are nimic de-a face cu caloriile. Zahărul este o otravă în sine”, afirmă el.

Lustig spune că zahărul este o „toxină cronică”.

Există trei tipuri de toxine și anume:

  1. Cianura, care devine letal într-o concentraţie de o parte la un milion.
  2. Arsenicul şi plumbul. Acestea ucid atunci când reprezintă 30-50 de părţi la un milion.
  3. Vitamina A, vitamina D, fierul şi fructoza, care devin letale la concentraţii de câteva mii de părţi per milion.

Un alt lucru important pe care Lustig vrea să-l clarifice este faptul că prin „zahăr” se referă atât la sucroză (adică zahărul alb şi brun obţinut din trestie de zahăr şi din sfeclă) cât şi la siropul de fructoză obţinut din porumb. „Sirop de fructoză din porumb, zahăr, nu-i nicio diferenţă. Ambele sunt la fel de nocive, la fel de otrăvitoare”, spune Lustig.

4 dintre cele mai frecvente daune ale consumului de zahăr asupra sănătății:

1. Zahărul poate cauza rezistenţă la insulină, considerată factorul principal al mai multor boli… aşa ca sindromul metabolic, obezitatea, bolile cardiovasculare şi în special a diabetului de tipul II. Un studiu arată că persoanele care consuma băuturi îndulcite, au un risc cu 83% mai mare pentru a căpăta diabet de gradul II.

2. Zahărul poate duce la cancer. Oamenii de știință cred că nivelul de insulină constant ridicat (o consecință a consumului de zahăr) poate duce la cancer. Plus la aceasta, problemele metabolice asociate cu consumul de zahăr,  sunt cunoscute ca un excitant al inflamațiilor, o altă cauză potențială a cancerului. Mai multe studii arată că persoanele care consumă mult zahăr, sunt predispuși la un risc mai mare a cancerului.

3. Zahărul crează dependenţă. Ca şi drogurile, zahărul cauzează o eliberare de dopamină în centru de recompensă al creierului, cantitatea acesteia  fiind mult mai mare decât a celei la care suntem expuşi în cazul alimentelor găsite în natură, iar aceasta crează dependență.

4. Zahărul este principala cauză a obezităţii, atât la copii cât şi la maturi. Modul în care zahărul afectează hormonii şi creierul, este dezastrul care duce la creşterea cantităţii de grăsime. Aceasta duce la scăderea senzaţiei de saţietate astfel contribuind la pierderea controlului asupra consumului său alimentar.

Nu este surprinzător faptul că, persoanele ce consumă mai mult zahăr, sunt mai predispuşi de deveni supraponderali sau obezi.

Aceasta este valabil pentru toate grupurile de vârstă.

Sugestii privind zahărul:

  • Evitați oricare îndulcitori artificiali la rândul lor aceștia cauzează probleme serioase de sănătate!
  • Folosiți ca îndulcitor natural extractul de Stevia.
  • Consumați fructele cu moderație
  • Înlocuiți orice desert cu fructe!

 

Ce de făcut pentru a evita consumul de zahăr?

Pe lângă faptul că cea mai bună strategie pe care trebuie să o aplicăm imediat este să renunțăm la prăjituri, înghețata și ciocolată, mai trebuie ținut cont și de următoarele:

  1. Citiți etichetele produselor cumpărate

Aplicând acest exercițiu, veți vedea ca până și produsele care nu sunt dulci, precum biscuiții sărați și condimentele sau dressing-ul pentru salata, au mult zahăr adăugat pentru intensificarea aromei.

  1. Recunoașteți formele diverse ale zaharului

Zahărul  se poate ascunde după diverse denumiri, precum sirop de porumb, sirop de trestie de zahar, melasa, sucroza (si alte denumiri care se termina in OZĂ), sirop de orez brun, miere sau sirop de arțar. Pana si alimentele aparent sănătoase, precum iaurtul cu cereale, pot conține trei sau chiar patru tipuri diferite de zahăr (îndulcitori). Dacă observați acest lucru pe eticheta, evitați produsul în cauză.

  1. Consumați alimentele fără zahar adăugat

Alimentele pe a căror eticheta se menționează ca nu au zahar adăugat sunt cele mai sănătoase alternative pentru consum. Veți găsi versiuni neîndulcite de fructe conservate (în suc propriu), lapte de migdale, fulgi de ovăz integrali (cerealele procesate sunt întotdeauna surse bogate de zahar). Favoritele rămânând totuși – fructele.

  1. Eliminați treptat zaharul din alimentație

Gusturile se învață. Reducând treptat cantitatea de zahăr pe care o consumați actualmente, veți obține un rezultat remarcabil foarte curând. 

  1. Consumați mai multe proteine și grăsimi sănătoase

Asigurați-vă ca întroduceți la mesele principale proteine, acizi grași omega-3 și fibre, nutrienți care ajuta la eliberarea lentă a glucozei și la menținerea senzației de sațietate.

Grăsimile sănătoase sunt secretul unei diete sărace în zahar, întrucât alungă cel mai eficient senzația de foame și pofta de dulce. Preluați-le din fructele de avocado, nuci, semințe, ulei de măsline și de cocos etc.

”Zahărul este ca un drog, iar dependența de el produce mult mai multe probleme de sănătate  decât orice alt drog legal sau chiar ilegal, cu posibila excepție a tutunului”…

(Brian Clement in cartea „Sweet desease”)

 

August, 2019

Lucia Gavriliță –  expert în nutriție (health educator), certificată internațional, fondatoarea comunității ”Sănătate`n verde viu”.