Lucia Gavrilita – Sănătate'n Verde Viu

Top 10 superalimente pentru întărirea imunității

Întărirea imunității este o necesitate și o preocupare tot mai intensă în acest an și care se accentuează odată cu venirea sezonului rece. Pentru a ne întări imunitatea este recomandat să selectăm cu grijă alimentele, să întocmim meniuri mai bogate în vitamine și nutrienți și să ne străduim să respectăm orele de odihnă și aflare la aer liber cât este posibil. În afară de aceasta este bine să limităm consumul de alimente procesate termic, consumul de zaharuri și grăsime. Aceste alimente nu fac decât să faciliteze depozitarea de grăsime și să transforme organismul nostru într-un mediu favorabil pentru viruși și bacterii.

Pe lângă numeroasele recomandări și sfaturi despre cum să îți întărești imunitatea și să te pregătești de sezonul rece, îți propunem și o listă de superalimente pe care să le consumi și să domine în meniurile tale de toamnă.

Superalimentele se referă la alimente care oferă maximum de beneficii nutriționale, cu un număr minim de calorii. Pline de vitamine, minerale, antioxidanti, proteine, fibre, si grăsimi sănătoase (nesaturate), majoritatea superalimentelor sunt de origine vegetală.

Fiecare superaliment are propriile caracteristici specifice și oferă unele beneficii particulare pentru sănătate. Îmbunătățirea sănătății fizice și mentale, întărirea sistemului imunitar și creșterea rezistenței în fața bolilor sunt o parte dintre calitățile de bază ale superalimentelor.

  1. Ghimbirul

Ghimbirul conține o gamă diversă de vitamine și minerale importante. Acesta conține, de asemenea, gingerol, un compus cu proprietăți antioxidante și antiinflamatoare puternice, care au fost asociate cu multe beneficii unice pentru sănătate.

Ghimbirul este un foarte bun imuno stimulator. Această caracteristică a sa, combinată cu proprietățile sale antibacteriene, ne ajută să trecem peste “neplăcerile” de sezon.

Răcelile şi durerile de gât pot fi tratate cu remedii pe bază de ghimbir, care ajută la eliminarea toxinelor din organism. Un consum regulat de ghimbir curaţă sistemul limfatic şi previne apariţia diverselor infecţii, în special a celor care afectează sistemul respirator.

  1. Lămâia

Lămâia este o sursă foarte bogată în compuşi chimici vindecători, care îmbunătăţesc imunitatea, întăresc vasele de sânge, ajută la vindecarea pielii şi chiar la blocarea dezvoltării anumitor celule care pot declanşa apariţia cancerului.

Organismul foloseşte vitamina C pentru a îmbunătăţi activitatea celulelor sistemului imunitar şi pentru fabricarea colagenului, substanţa care ajută la dezvoltarea ţesuturilor pentru vindecarea rănilor. Pe lângă cantitatea mare de Vitamina C, lămâia conţine şi alte vitamine benefice, cum ar fi: Vitamina A, Vitamina E, Fier, Cupru, Potasiu, Magneziu sau Vitamina K.

Poți face o băutură alcalină și potrivită pentru întărirea imunității tale:

Apă cu lămâie și ghimbir (Ingrediente pentru 2 litri)

∗ 1 lămâie

∗ 1 cm de ghimbir

2 litri apă filtrată sau de izvor 

Mod de preparare: Ingredientele se pun în blender cu 0,5 l de apă și se amestecă la turații mari apr. 1min. Se adaugă și cealaltă cantitate de apă, se amestecă. După preferințe se poate adăuga miere, mai ales în cazul în care dorim să dăm și copiilor. În apa cu ghimbir și lămâie se pot adăuga câteva frunzulițe de mentă.

  1. Usturoiul

Usturoiul este unul dintre cele mai puternice alimente când vine vorba despre lupta cu infecțiile, cu virușii și bacteriile. Este un fortifiant natural important al sistemului nostru imunitar.

Are capacitatea de a stimula producția naturală de anticorpi din organism și combate infecțiile, distrugând sute de tipuri de bacterii și viruși. Mulți specialiști îl numesc cel mai puternic antibiotic natural. Asadar, nu este o noutate că usturoiul combate eficient afecțiunile tractului respirator și că fortifică imunitatea. 

  1. Sucul din iarba de grâu

Sucul crud de iarba de grâu are proprietățile nutritive și vindecătoare extrem de ridicate, ceea ce îl face un superaliment de excepție. 50 ml de suc de iarba de grâu echivalează cu consumul a trei kilograme din cele mai nutritive vegetale. De exemplu, sucul de iarbă de grâu are de două ori mai multă vitamina A față de morcov și este mai bogat în vitamina C decât portocalele. Conține întregul spectru de vitamine B, precum și calciu, fosfor, magneziu, sodiu și potasiu, într-un raport echilibrat.

Sucul din iarba de grâu ajută organismul în construcția celulelor roșii, responsabile pentru transportarea oxigenului către fiecare celulă din organism și conține 70% clorofilă- formă concentrata a energiei solare, care transportă oxigenul către celule. Celulele oxigenate sunt celule puternice.

Știați că o celulă este lovită de peste 10 000 mii de ori pe zi de către radicalii liberi?! Cele slabe cedează într-un așa regim de activitate. Oxigenarea celulelor ajută la întărirea sistemului imunitar.

Vezi în video cum poți prepara un suc verde de grâu. IMPORTANT sucul proaspăt stors se consumă imediat, în maxim 20 de minute după presare.

  1. Spirulina

Studiile efectuate dovedesc că spirulina are proprietăţi benefice pentru întregul organism şi poate fi astfel folosită pentru a trata o multitudine de afecţiuni: ale ficatului, stomacului, colonului, inimii, sistemului nervos. De asemenea, are proprietăţi detoxifiante şi antiîmbătrânire, îmbunătăţeşte vederea, luptă împotriva celulelor canceroase, scade stresul oxidativ, scade colesterolul rău, combate anemia, iar la nivel extern, vindecă eczemele, iritaţiile, psoriazisul şi grăbeşte vindecarea rănilor.

Toţi nutrienţii din spirulină contribuie la funcţionarea optimă a organismului şi susţin sistemul imunitar sănătos şi puternic.

Este folosită atât pentru prepararea de băuturi proaspete și naturale cât și în batoane energizante sau ca supliment natural alimentar, iar când este administrată în fiecare zi are tot potențialul de a-ți reda vitalitatea și starea optimă de sănătate.

  1. Vlăstarii și semințele germinate

Există o serie de factori datorită cărora germenii și vlăstarii contribuie la întărirea sistemului imunitar. Conținutul lor ridicat de vitamina C este unul dintre principalele motive. Vitamina C este un stimulent puternic al globulelor albe din sânge, responsabile pentru lupta împotriva infecțiilor și a bolilor. Vitamina A se găsește, de asemenea, în germeni și vlăstari, fiind renumită pentru proprietățile sale antioxidante, benefice sistemului imunitar.

Ține cont de faptul că este recomandat ca vlăstarii și semințele germinate să fie mâncați cruzi. Poți să-i servești pe post de gustare sau poți să-i adaugi în salate și diverse alte feluri de mâncare, precum se pot prepara sucuri proaspete și pline de nutrienți și enzime.

  1. Frunzele verzi

Pătrunjel, spanac, broccoli şi salatele de culoare ȋnchisă precum rucola sunt ingredientele-minune pentru smoothie-uri care abundă de clorofilă, acel antioxidant de care şi noi, la fel ca plantele, avem atâta nevoie. Dar plantele de un verde ȋnchis nu abundă doar de clorofilă, dar conțin și vitaminele A, C şi E, dar şi de fibre, calciu sau minerale precum fier. 

Preparați cât mai multe smoothie-uri verzi în care să adăugați frunzele verzi preferate și să vă întăriți imunitatea datorită conținutului valoros pentru sănătate.

Îți propunem câteva idei pentru un smoothie verde delicios și sănătos.

  1. Chaga

Chaga este o ciupercă ce îşi extrage nutrienţii din partea albă a scoarţei mestecenilor.

Din punct de vedere nutrițional, aceste ciuperci nu sunt prea impresionante, cu cantități mici de proteine, cu o cantitate moderată de fibre și fără grăsimi, carbohidrați sau zaharuri. Cu toate acestea, atunci când vine vorba de concentrația antioxidantă, această ciupercă are una dintre cele mai înalte scoruri ORAC (Oxygen Radical Absorbent Capacity).

Cu efecte antivirale și antimicrobiene, consumarea infuziei de chaga sau utilizarea tincturii poate da un imbold sistemului imunitar atât împotriva agenților patogeni obișnuiți, cât și a inflamației generale care poate duce la boli cronice.

Cel mai bun mod de a sustrage nutrienţii din Chaga este extracţia cu apă. Nu se recomandă apa fierbinte, deoarece temperatura înaltă poate distruge complexul de melanină şi polizaharide.

  1. Cătina

Datorită compozitiei sale, deosebit de bogate și variate, cătina are calitatea ca, în anotimpul rece, să te mențină la fel de sănătos ca și în celelalte perioade ale anului.
Cătina este bogată în vitaminele C, A, și tot complexul B, D, E, F, PP, în betacaroten și minerale, printre care calciu, fosfor, magneziu, potasiu.

Cătina albă  este numită și doctorul imunităţii. Imunitatea este capacitatea organismului de a se apăra împotriva tuturor bolilor şi agresiunilor exogene şi endogene. Prin compoziţia bogată în elemente esenţiale imunostimulante, vitamine, minerale şi antioxidanţi, cătina intervine în toate etapele procesului de apărare şi fortifică toate liniile imunitare.

  1. Cruciferele: varza, conopida și broccoli

Sunt legume care au un puternic efect de detoxifiere a ficatului. Prin aceasta, consumul lor ajuta sistemul imunitar (permițându-i să-și canalizeze mai bine resursele către identificarea și neutralizarea virușurilor și bacteriilor).

Dacă mai cunoști și alte superalimente ce îți întăresc imunitatea, poți completa această listă, important este să ții cont de faptul că sănătatea este o alegere, iar tu trebuie să alegi să fii sănătos!

Surse pentru acest articol:

https://www.sanovita.ro/blog/14-superalimente-de-la-a-la-z-de-ce-si-cum-sa-le-consumi-infografic/

https://www.alistmagazine.ro/super-alimente-in-smoothie-uri-numai-bune-pentru-imunitate/

https://prodieta.ro/ce-sunt-superalimentele-lista-super-alimente-proprietati-nutritive/

https://viataverdeviu.ro/ce-este-ghimbirul-si-ce-beneficii-are

https://www.paradisulverde.com/blog/spirulina-beneficii-proprietati-si-indicatii-terapeutice/

https://www.obio.ro/blog/semintele-germinate-si-vlastarii-de-plante-5-beneficii-pentru-sanatate.htm

http://sanatateinverdeviu.md/chaga-inonotus-obliquus-beneficii-si-proprietati/