Lucia Gavrilita – Sănătate'n Verde Viu

Germenii și vlăstarii – sursa ta de sănătate și longevitate

Germenii și vlăstarii ne pot oferi, mai ales în anotimpul rece, substanțe nutritive de necontestat: proteine, minerale (în special calciu, magneziu și fier), vitamine și cantități enorme de enzime.

Indiferent ce stil de alimentație am ales să avem (alimentatie crudă, vegană, vegetariană, omnivoră), este bine să consumăm din abundență semințe germinate (încolțite) și vlăstari. Acestea sunt surse vii de nutrienți precum minerale, vitamine, enzime cât și acizi grași esențiali în cantități mult mai mari decît semința matură negerminată. Sunt adevărate superalimente.

Prin hidratare, încolțire și creștere în vlăstari se produc reacții chimice ce activează enzimele gata să ne protejeze de boli și pregătesc prin pre-digerare pentru noi totul, adică rup structura nutrițională complexă fiind gata de asimilare:
 – Nutrienții se desfac și se simplifică devenind foarte ușor de asimilat și digerat.
 – Proteinele se transformă astfel în amino acizi și grăsimile în acizi grași esențiali.
 – Proteinele, vitaminele, enzimele și minerale se multiplică de la 300% până la 1200%.
–  Anumite toxine și acizi care în mod normal îngreunau digestia, se reduc sau chiar sunt eliminate.

Vlăstarii sunt bogați în clorofilă cu rol de detoxifiere și cu efect antioxidant, pentru că efectul lor se manifestă foarte repede, sunt considerați un real izvor de sănătate. Pe lângă aceasta, mai au încă o serie de beneficii pentru sănătate:

– vitamina E este un antioxidant foarte puternic, care neutralizează radicalii liberi, îmbunătățește vederea și este benefică în reducerea simptomelor asociate artritei și astmului,

– nivelul ridicat de fosfor și calciu este important pentru oase, dinți,

– sunt benefici în digerarea grăsimilor și carbohidraților,

– ajută la detoxifierea ficatului,

– tonifică țesuturile și mușchi,

– tonifică sistemul nervos

– conțin iod, necesar pentru buna funcționare a glandei tiroide,

– ajută la funcționarea celulelor nervoase,

– fierul conținut de germeni de floarea soarelui, ajută la formarea globulelor roșii, iar cuprul este necesar pentru asimilarea fierului,

– magneziu ajută la buna funcționare a creierului, a plămânilor, și a mușchilor,

– clorofila ajută la oxigenarea sângelui, este benefică pentru persoanele care suferă de astm bronșic,
– sursă remarcabilă de niacină, germeni de floarea soarelui, înfrumusețează și hidratează pielea.

Ce sunt, de fapt, germenii și vlăstarii?

Germenii sunt, de fapt, semințe de legume sau cereale care au încolțit, transformându-se în plante micuțe în 3-5 zile.

Vlăstarii sunt plăntuțe mici, crescute din semințe de legume sau de plante, precum floarea soarelui, ceapă, hrișcă, grâu, ovăz, varză, sfeclă roșie, broccoli, lucernă, trifoi, etc. Aceștia pot fi consumați proaspeți germinați sau atunci când planta crește până la 14 cm. Specialiștii susțin că vlăstarii sunt o sursă foarte bună de detoxifiere, revigorare și chiar de vindecare.

Nutriționistul Steve Meyerowitz a descris vlăstarii și germenii ca fiind o hrană suficient de concentrată pentru a produce un beneficiu terapeutic. Potrivit lui, cantitatea de vitamine care se găsește în 2,5 kg de vegetale o putem asimila mâncând doar 50 de ml de vlăstari.

Dr. Brian Clement de la Institutul Hippocrate din Florida spunea că enzimele “miracol” din vlăstari și germeni stau la baza abordării “alimentelor vii” când vorbim de un regim de viață sănătos.

Iată o listă a plantelor de la care putem consuma germeni și vlăstari:

 Grâu (iarba de grâu) este o sursă bună de vitamine B, E, C, A și clorofilă. Iarba de grău ajută la creșterea numărului de celule roșii din sânge, scade tensiunea arterială, stimulează tiroida, corectează obezitatea, indigestia, readuce fertilitatea. Sucul de iarbă de grâu are proprietăți de curățare a sângelui de toxine.
 Lintea are efecte diuretice, aducând beneficii rinichilor. Conținutul ridicat în fibre susține funcționarea optimă a inimii și a sistemului circulator.
 Năutul are conținut mare de proteine și este o sursă bună de grăsimi nesaturate și fier. Pancreasul, inima și stomacul sunt beneficiarii consumului de năut.
– Floarea soarelui are un conținut ridicat de minerale, în special calciu, magneziu, fier și cupru, tot spectrul de aminoacizi, și vitamina D, rar întâlnită la vegetale. Floarea soarelui ajută în tratamentul răcelilor, bolilor pulmonare și bronșitelor.
– Vlăstarii de ridichi albe și roșii sunt bogați în vitaminele A, B1, B6, C, acid folic, potasiu, fier și fosfor, ajutând la curățarea intestinală și eliminarea paraziților intestinali. De asemenea au proprietăți expectorante, ajutând în cazul răcelilor, bronșitelor și altor afecțiuni ale aparatului respirator. Pentru că au un gust ușor piperat, aceștia pot fi consumați ca adaosuri la salate verzi sau la sandwich-uri.
– Ceapa și usturoiul sunt bogate în vitaminele A, B, C si E, în minerale cum ar fi calciu, magneziu, fier, fosfor, potasiu, zinc, caroten și mai ales clorofila.
– Prazul este bogat în vitaminele A, B1, B2, C și minerale calciu, potasiu, fosfor și fier. Vlăstarii de praz sunt folosiți pentru întărirea sistemului imunitar și pentru scăderea colesterolului.
– Varza roșie conține vitamina A, B, C, E și K, toate mineralele și 20-25% proteine.
– Vlăstarii de broccoli conțin proteine, vitamina A, B, C, E si K, toate mineralele, aminoacizi și antioxidanți. Vlăstarii de broccoli sunt de 50 ori mai activi în lupta împotriva cancerului, decât o plantă matură de broccoli. Toate familia de plante înrudite cu broccoli-ul – kale, ridiche, muștar, conopidă, varză – este o sursă foarte importantă de enzime anti-cancer.
– Lucerna sau Alfalfa – conține vitamina A, complexul de vitamine B, C, E si K, toți aminoacizii esențiali, și este o sursă importantă de minerale: calciu, fier, magneziu, potasiu, fosfor. Micșorează colesterolul din sânge și ajută în tratamentul artritei, diabetului, ulcerului.
– Trifoiul conține cantități semnificative de calciu și magneziu. Are proprietăți energetice, expectorante și de curățare a sângelui de toxine. Este perfect pentru comprese în caz de arsuri, psoriazis, eczeme. Ajută fertilitatea și echilibrează hormonal.
– Doar vlăstarii de fasole de tip adzuki și mung sunt comestibili, fiindcă alte soiuri sunt toxice.
– Quinoa conține cei 8 aminoacizii esențiali, minerale: calciu, magneziu, fier, zinc.
– Hrișca are conținut mare de minerale și vitamine: fier, calciu, fosfor, vitamina B, vitamina E, cantități mari de bioflavonoide. Hrișca reduce colesterolul, ajută circulația, ajută detoxifierea.

Istoria germenilor și a vlastarilor

Încă din antichitate, vlăstarii si germenii au fost folosiți ca hrană terapeutică și regeneratoare. În urmă cu 5000 de ani, medicii chinezi foloseau această hrană pentru vindecarea multor afecțiuni, însă occidentul a avut nevoie de secole pentru a realiza pe deplin meritele sale nutriționale.

În timpul celui de-AL Doilea Război Mondial, dr. Clive McKay, de la Universitatea Cornell, a studiat germenii de soia pentru câțiva ani, susținând că aceștia conți mai multe substanțe nutritive per calorie decât orice alt tip de hrană. El și alti cercetători de la universitățile Pennsylvania, Minnesota și Yale au descoperit că, pe lângă faptul că germenii își păstraseră complexul de vitamine B prezente în sămânța originală, cantitățile de vitamina A și C crescuseră considerabil.

În plus, în procesul de germinare, amidonul s-a transformat în zaharuri simple, astfel germenii fiind transformați în hrana ușor de digerat. Dr. Ann Wigmore a avut o misiune clară, aceea de a dezvolta și de a împărtăși puterea hranei vii formată din germeni și vlăstari. Ea a crezut că bolile apar într-un corp bolnav iar acesta are la baza doua cauze: deficiență pentru că nu obținem nutrienții necesari și toxicitate, din cauza toxinelor stocate în organism ca urmare a stilului de viață alimentar toxic, a stresului, precum și a emoțiilor distructive. Asadar, Dr. Ann Wigmore a creat acest stil de viață format din hrana crudă pentru că aceasta este foarte ușor de digerat, este bogată în nutrienți și combate această deficiență. 

Vestea bună este că îți poți crește hrana chiar în bucătăria ta

Ai nevoie de doar câteva lucruri pentru aceasta:

  • Semințe
  • Sol/apă
  • Vase pentru germinat
  • Tave pentru plantat
  • Raft pentru tave
  • Stropitoare
  • Foarfece
  • Vas pentru stoarcere

Și nu în ultimul rând, condiții favorabile pentru a crește o hrană sănătoasă:

  • Lumină
  • Temperatură potrivită
  • Umiditate
  • Ventilare
  • Și să le ocrotim corespunzător de mucegai și alți dăunători.

Sunt multe detalii de care trebuie să ții cont, iar eu voi fi aici să te ajut!

Lucia Gavrilita, Expert în nutriție vie, Certificată Internațional

Surse pentru acest articol:

https://www.obio.ro/blog/semintele-germinate-si-vlastarii-de-plante-5-beneficii-pentru-sanatate.htm

https://ligiapop.com/2009/08/29/germenii-semintelor-sanatate-curata/

http://sanatateinverdeviu.md/vlastarii-alimentatia-raw-vegana/

http://sanatateinverdeviu.md/lucia-gavrilita-te-invata-cum-sa-cresti-germeni-si-vlastari-acasa-vino-rapid-la-curs-pentru-ca-sanatatea-are-culoare-verde/          

https://viataverdeviu.ro/consum-germeni-vlastari-zilnic