Lucia Gavrilita – Sănătate'n Verde Viu

Beneficiile somnului pentru sănătatea ta

Somnul este esențial pentru buna funcționare și longevitatea celulară a organismului nostru. Respectarea unui regim de somn reprezintă un adevărat barometru al sănătății corpului.

Fiecare ființă vie are nevoie de somn pentru a supraviețui. Somnul suficient și odihnitor protejează sănătatea mintală și cea fizica, crește calitatea vieții. Ajută creierul și organismul să se dezvolte armonios și să funcționeze bine. Prin urmare, atunci când dormim puțin, suntem mai puțin eficienți, suntem obosiți și nervoși, facem mai multe greșeli, suntem mai puțin creativi și ne îmbolnăvim mult mai repede. Somnul este o nevoie fiziologică de bază, asemenea setei și foamei.

Studiile arată că un somn odihnitor îmbunătățește procesul de învățare și abilitatile de rezolvare a problemelor. De asemenea, somnul ne ajută să ne concentrăm mai bine și să fim mai creativi. 

Respectarea orelor de somn este necesară nu doar pentru a ne simți odihniți și cu o dispoziție bună a doua zi, dar mai ales pentru că sănătatea noastră depinde nu doar de o alimentație corectă și echilibrată, dar și de odihnă suficientă în timpul nopții.

Studiile demonstrează că un somn odihnitor are o durată de 6-8 ore, iar cele mai importante ore de somn sunt între 22:00 și 2:00 noaptea. În această perioadă, organismul nostru produce melatonină în proporție de 97% în comparație cu producerea acesteia pe parcursul intregii zile. Melatonina este un hormon derivat din serotonina – „hormonul fericirii” – și are rol în reglarea ritmului circadian (proces de variație a funcțiilor fiziologice care au loc zilnic în organism).

 

Melatonina are mai multe acțiuni benefice asupra organismului. Atunci când nivelul melatoninei este normal, ne putem odihi corespunzător. În timpul odihnei, aceasta împiedică hormonii energetici să fie activi pentru ca resursele organismului să se poată regenera. De asemenea, în intervalul 2:00-4:00 dimineața, melatonina susține reducerea temperaturii interne a corpului, ca urmare a circulației mai reduse a sângelui în extremitățile acestuia. În plus:

  • are caracter antioxidant: susține structura celulelor în fața acțiunii radicalilor liberi și a diferiților factori perturbatori;
  • susține buna funcționare a sistemului endocrin: melatonina oferă suport în eliberarea hormonilor sexuali feminini, în declanșarea ciclului menstrual și apariția menopauzei;
  • susține buna funcționare a sistemului imunitar;
  • reglează bătăile inimii și tensiunea arterială;
  • relaxează retina.

Scăderea melatoninei provoacă diverse probleme în organismul nostru. De obicei, acest lucru se întâmplă din cauza alimentației incorecte, a sedentarismului sau a expunerii excesive la lumină artificială noaptea.

Vă întrebați de ce este necesar, totuși, să avem un somn calitativ?

Stimuleaza imunitatea
Un organism odihnit este mult mai puternic și ne poate apăra mai bine de infecții și răceli.  

Menține greutatea sănătoasă
Studiile au arătat că persoanele care dorm mai puțin de 7 ore pe noapte tind să crească mai mult în greutate și au un risc mai mare de obezitate.

Îmbunătățește activitatea psihică
Deprivarea cronică de somn poate duce la tulburări de dispoziție pe termen lung, cum ar fi depresia și anxietatea. Cercetările au demonstrat că multe dintre persoanele care suferă de anxietate și depresie dorm mai puțin de 6 ore pe noapte.

Previne diabetul zaharat
Oamenii de știință au constatat că persoanele care dorm, de obicei, mai puțin de 5 ore pe noapte au un risc crescut de a dezvolta diabet zaharat. Lipsa somnului profund schimbă modul în care organismul produce glucoză.

Stimuleaza fertilitatea
Somnul insuficient pe perioade lungi de timp poate conduce la probleme de fertilitate, prin reducerea secreției de hormoni de reproducere.

Îmbunătățește memoria
În timp ce dormim, creierul procesează și consolidează experiențele din ziua respectivă. Dacă nu dormim suficient, acele experiențe nu vor putea fi stocate și transformate în amintiri, așa cum se întamplă în mod normal.

Nu există o rețetă pentru un somn odihnitor, însă putem ține cont de niște recomandări importante ce ne vor convinge să acordăm atenție deosebită calității somnului:
  • Fii disciplinat/ă! încearcă să adormi la aceeași oră în fiecare seară și să te trezești la aceeași oră în fiecare zi, chiar și la sfârșit de săptămână. În acest fel se reglează ceasul biologic al organismului, fapt care te va ajuta să adormi mai ușor și să ai un somn liniștit.
  • Fă mișcare zilnic! Sunt recomandate exercițiile fizice în timpul zilei, dar nu înainte de culcare: să mergi mai mult pe jos, să faci genoflexiuni sau abdomene etc.
  • Evită mesele grele în timpul serii. Mâncărurile grele pot irita intestinul și te pot ține treaz mai mult timp. Este recomandat să eviți orice fel de mâncare cu cel puțin 3-4 ore înainte de culcare. Ideal să nu mai mâncăm după ora 18.00.
  • Planifică o perioadă de detoxifiere a organismului (se recomandă de cel puțin două ori pe an)
  • Pregătește camera pentru somn. Dormitorul trebuie să îndeplinească anumite condiții pentru a te ajuta să ai un somn liniștit. În primul rând, temperatura nu trebuie sa fie mai mare de 19 grade Celsius. Specialiștii recomandă să nu existe un televizor în dormitor, iar dacă există, să-l închizi cu 30 de minute înainte de culcare. Încearcă să înlături orice sursă de zgomot sau lumină.
  • Practică o tehnică de relaxare înainte de culcare.
  • Dormi pe o saltea confortabilă.
  • Alege pernele potrivite.

Un mod de viață echilibrat te va ajuta să dormi mai bine, de aceea nu uita: Sănătatea este o alegere, alege să fii sănătos!

Surse pentru acest articol:

https://dozadesanatate.ro/reglarea-nivelului-de-melatonina-promoveaza-somnul/

https://www.reginamaria.ro/articole-medicale/somnul-la-fel-de-necesar-ca-apa-si-mancarea

https://www.institutiimedicale.ro/beneficii-somn-odihnitor-efecte-lipsa-somn-sanatate/

https://www.helpnet.ro/importanta-somnului-organism.html