Lucia Gavrilita – Sănătate'n Verde Viu

10 alimente pentru o memorie bună

Consumul de alimente sănătoase poate să îmbunătățească semnificativ memoria, puterea de concentrare și starea de spirit pe termen lung, confirmă oamenii de știință. În afară de vârstă, stres, calitatea și cantitatea somnului, nutriția joacă un rol-cheie în funcționalitatea memoriei.
Fiziologic vorbind, o memorie bună este influențată de modul în care neuronii (celulele creierului) transmit fluxurile informaționale în tot organismul. De aceea, o stare de sănătate fragilă poate să afecteze și performanța funcțiilor creierului.

Reducerea funcțiilor cognitive și a memoriei este cauzată de lipsa de vitamine (în special din complexul B) și aminoacizi. Este indicat să consumăm alimente bogate în antioxidanți, proteine și acizi grași esențiali.

Alimente pentru o memorie bună

Iată care sunt câteva alimente care pot ajuta creierul, pentru concentrare, memorie, dar reține, totuşi faptul că în timp ce anumiţi nutrienţi pot ajuta în mod specific funcţia creierului, trebuie să iei în considerare totalitatea alimentelor existente în alimentația zilnică:

  1. Avocado

Avocado conţine grăsimi sănătoase necesare creierului nostru şi vitaminele esenţiale K, B, C şi E, precum şi acid folic.

  1. Afinele și alte fructele de pădure

Cu o cantitate mare de antioxidanți, fructele de pădure ajută la memorarea sau învățarea mai ușoară. Căpșunile, afinele, murele, zmeura și alte tipuri de fructe de pădure ajută la comunicarea rapidă între neuroni, protejând procesele inflamatorii care pot distruge neuronii. Acestea sunt promovate pentru prevenirea sau ameliorarea afecțiunilor Alzheimer și Parkinson.

Bogate în antioxidanţi, vitaminele C, K şi fibre, afinele ar trebui consumate zilnic pentru a ne proteja și contra stresului.

  1. Legumele cu frunze de culoare verde închis

Plantele cu frunze verzi, cum ar fi spanacul, varza și broccoli, sunt bogate în antioxidanți, inclusiv în vitamina C și beta-caroten, care sunt esențiali pentru menținerea sănătății corpului și a creierului. Ele sunt, de asemenea, o sursă importantă de acid folic, care poate ajuta la accelerarea procesului de prelucrare a informațiilor și de readucere aminte.

Varza, conopida sau broccoli s-au dovedit eficiente în conservarea memoriei la vârstele înaintate. Vitamina K, regăsită în aceste legume, este esențială pentru formarea de sfingolipide, grăsimi găsite din abundență în membranele celulelor creierului. Persoanele care consumă astfel de legume obțin rezultate mult mai bune în comparație cu cei care nu le consumă.

Un studiu realizat la Harvard Medical School a constatat că femeile ce au consumat mult spanac şi crucifere (broccoli şi conopidă) aveau o rată a declinului cognitiv semnificativ mai mică, comparativ cu cele ce au consumat puţin.

  1. Iarba grasă, datorită conținutului ridicat de omega-3, antioxidanți și minerale; toate acestea contribuind la îmbunătățirea multor funcții ale creierului și organismului în general.

O porție de 100 de grame de iarbă grasă ne poate asigura:

– vitamina A (betacaroten) – 26% din doza zilnică recomandată (DZR)
– vitamina C – 35%
– magneziu – 17%
– mangan – 15%
– potasiu – 14%
– fier – 11%
– calciu – 7%

De asemenea, ea mai conține și cantități mici de: vitamine B1, B2, B3, E, PP, folat (acid folic), seleniu, cupru, fosfor și proteine vegetale. Și putem obține toate aceste substanțe nutritive cu doar… 16 calorii, ceea ce face din iarba grasă unul dintre alimentele cele mai dense din punct de vedere nutritiv de pe planetă!

  1. Cerealele integrale. Cerealele integrale influenţează pozitiv funcţiile creierului. Ele protejează organismul de afecţiunile cardiace şi îmbunătăţesc circulaţia sângelui.
  2. Semințele și nucile

Semințele de chia, floarea soarelui, in și dovleac sunt surse bogate în vitamina E și tiamină. Studiile au arătat că vitamina E susține funcțiile creierului sănătoase, îmbunătățește performanțele cognitive și reduce riscul de demență mai târziu în viață. De asemenea, tiamina joacă un rol cheie în funcționarea creierului; persoanele care au deficit de tiamină sunt expuse unui risc mult mai mare de a dezvolta boala Alzheimer și Parkinson.

Nucile sunt pline de nutrienţi sănătoşi şi antiinflamatori şi sunt o sursă foarte bună de acid alpha-linolenic (ALA), adică ajută circulaţia fluxului sangvin, care, la rândul său, permite o oxigenare eficientă a creierului.  Nucile sunt alimente bogate în nutrienți, proteine, fibre, vitamine și antioxidanți care vin să grăbească viteza procesului informațional și ridicarea nivelului memoriei și concentrării.  Acestea se consumă crude, fără sare pentru ca organismul să poată absorbi toate proprietățile lor benefice.

  1. Turmericul

Numeroase studii au demonstrat că turmericul protejează  împotriva declanșării bolii Alzheimer prin eliminarea stresului oxidativ de la nivelul barierelor hemato-encefalice, neutralizând radicalii liberi și inhibând enzimele pro-inflamtorii. Cercetările în domeniu au demonstrat că turmericul interacționează cu diferite gene din creier pentru a îmbunătăți formarea memoriei și creșterea numărului de celule. Acest condiment are proprietăţi antiinflamatoare, încetineşte degradarea neuronilor şi ajută la îmbunătăţirea memoriei. Consumat zilnic, turmericul reduce riscul de Alzheimer.

  1. Sfecla roșie și usturoiul

Foarte bogată în antioxidanţi, sfecla este una dintre cele mai nutritive plante pentru creier.

Conţinând compuşi cu rol antioxidant şi antiinflamatoriu, usturoiul ajută creierul făcându-l mai rezistent la stresul şi inflamaţia asociată bolilor neurologice şi îmbătrânirii.

  1. Portocalele

Poți obține toată vitamina C de care ai nevoie într-o zi, consumând o portocală medie!

A face acest lucru este important pentru sănătatea creierului, deoarece vitamina C este un factor-cheie în prevenirea declinului mental.

Consumul unor cantități suficiente de alimente bogate în vitamina C poate proteja împotriva declinului mental legat de vârstă și a bolii Alzheimer, potrivit unui articol din 2014.

Vitamina C este un puternic antioxidant care ajută la combaterea radicalilor liberi care pot dăuna celulelor creierului. În plus, vitamina C susține sănătatea creierului.

  1. Algele marine: spirulina și chlorella

Spirulina conține triptofan (aminoacid care sprijina producția de serotonină, importantă pentru sănătatea mentală), deci poate crește nivelul serotoniei în cazul pacienților care suferă de depresie și anxietate. Diverse studii indică faptul că spirulina oferă neuroprotecție în cazul bolii Parkinson și reduce problemele de memorie.

Chlorella îți păstrează creierul sănătos

Antioxidanții, Vitamina B12, acidul folic și linoleic (Omega-6) din chlorella pot reduce stresul, pot preveni accidentele vasculare cerebrale și lungi durata de viață, pot preveni declinul cognitive, pot îmbunătăți memoria și abilitatea cognitivă, pot lupta cu depresia și anxietatea.

Resurse-minune pentru memorie bună!

Pe lângă toate aceste elemente, cea mai naturală substanță pentru îmbunătățirea funcționalității creierului este apa. Corpul uman este făcut din apă, iar fără o cantitate suficientă de apă, creierul nu poate funcționa la cote maxime. Hidratează-ți în fiecare zi organismul!

Iar

Somnul este important pentru îmbunătățirea funcțiilor memoriei:

Specialiștii au descoperit că somnul de noapte are un impact puternic asupra felului în care creierul funcționează în următoarea zi. Somnul consolidează legăturile dintre celulele nervoase  ale creierului, un aspect extrem de important în procesul de învățare și memorie.

Au mai rămas zile numărate până la începutul unui nou an școlar, iar felul în care îi pregătim pe cei mici pentru școală le va influența reușita pentru tot parcursul anului. Începe chiar din această lună să îmbunătățești regimul alimentar al copiilor și alege cele mai potrivite alimente pentru sănătate.

Și nu uita, sănătatea este o alegere, alege să fii sănătos!

Surse pentru acest articol:

https://www.mediafax.ro/stiinta-sanatate/somnul-de-noapte-cea-mai-buna-metoda-de-a-imbunatati-memoria-2779003

http://www.sfatulmedicului.ro/Educatie-pentru-sanatate/9-alimente-care-imbunatatesc-memoria_11717

https://dozadesanatate.ro/alimente-care-imbunatatesc-memoria-si-ajuta-creierul/

https://www.medlife.ro/articole-medicale/ce-alimente-sunt-benefice-pentru-memorie.html

https://www.csid.ro/diet-sport/dieta-si-nutritie/alimente-ce-ajuta-creierul-pentru-concentrare-si-memorie-16584432